נהיגה תחת השפעת קנאביס – מהן ההשלכות ומה חשוב שתדעו?

שימוש בקנאביס משפיע על אזורים במוח השולטים בתנועות הגוף, שיווי המשקל, הקואורדינציה, הזיכרון ויכולת השיפוט. אם אתם בזמן נהיגה, זה עלול לגרום להאטה בזמן התגובה, עיוות התפיסה במרחב ולפגיעה משמעותית ביכולת קבלת החלטות. נהיגה תחת השפעת קנאביס היא עבירה חמורה אשר צפויה לגרור עימה עונשים כבדים – עד למאסר בפועל. אם נתפסתם נוהגים בהשפעת קנאביס ואין לכם "מושג ירוק" מה אתם צריכים לעשות – פנו מייד אל עורך דין תעבורה מנוסה – ויפה שעה אחת קודם!

נהיגה תחת השפעת קנאביס מסכנת אתכם ואת משתמשי הדרך ויש לה השלכות חמורות. עבירה זו נכללת בקטגוריית 'נהיגה בשכרות' אלא שבניגוד אליה, רשאי בית המשפט להרשיע נהג או נהגת אשר נהגו בהשפעת קנאביס – גם אם מדובר בכמות קטנה במיוחד. 

נהיגה תחת השפעת קנאביס מסכנת אתכם ואת משתמשי הדרך ויש לה השלכות חמורות. עבירה זו נכללת בקטגוריית 'נהיגה בשכרות' אלא שבניגוד אליה, רשאי בית המשפט להרשיע נהג או נהגת אשר נהגו בהשפעת קנאביס – גם אם מדובר בכמות קטנה במיוחד. 

בדיקת דם או שתן לאיתור שרידי קנאביס

עצר אתכם שוטר לצורך בדיקת סמים? אם לא הייתה לו סיבה מוצדקת, הוא יכול לבקש מכם לערוך בדיקה או לקחת מכם דגימת רוק. אם קיים חשד סביר להימצאות קנאביס (או כל סם אחר) – בסמכותו של השוטר לעכב אתכם כדי לבצע בדיקת דם או לחילופין בדיקת שתן. על הבדיקות להתבצע במרכז בריאות מסודר ע"י צוות רפואי ובאופן השומר על פרטיותכם.

אם תסרבו לבצע את הבדיקה, או אם חלילה יתגלה כי אתם נהגתם תחת השפעה, הדבר ייחשב לעבירה חמורה ורישיונכם עלול להישלל לתקופת מינימום של 24 חודשים, כלומר, למשך שנתיים לפחות. בנוסף, הקצין שעיכב אתכם יכול להחליט על פסילת רישיון מנהלית שזה לקחת לכם את הרישיון בו במקום ולמנוע מכם להשתמש ברכב במשך 30 ימים. יחד עם זאת, אתם רשאים להתייעץ עם עורך דין תעבורה וחשוב שתעמדו על הזכות הזו.

האם מותר לנהוג אחרי שימוש בקנאביס רפואי?

בישראל יש למעלה מ-100,000 בעלי רישיון להשתמש בקנאביס רפואי. סעיף 64ב' לפקודת התעבורה אומר, כי הקנאביס מוגדר כסם מסוכן ללא כל קשר למטרת השימוש בו.

זה אומר, כביכול, כי נהיגה תחת השפעת קנאביס, אפילו אם הוא משמש למטרה רפואית, היא אסורה בתכלית האיסור. באופן טבעי, זה מעורר חשש אצל אלפי נהגים המחזיקים ברישיון לקנאביס כי הם פוחדים נורא מלאבד את רישיון הנהיגה שלהם. האם הפחד שלהם מוצדק? כן ולא.

לא אחת הסוגיה המורכבת הזו הגיעה אל פתחם של בתי המשפט. בשנת 2018 נקבעו תקנות תעבורה אשר מתייחסות ספציפית לשימוש בקנאביס למטרות רפואיות על ידי נהגים.

תקנות אלו מכירות בכך שצמח הקנאביס אינו מסווג כסם מסוכן ובהינתן תנאים מסוימים – מותר לעלות על הכביש לאחר צריכתו בפועל. נכון לשורות אלה התקנות טרם אושרו אולם במשטרה כבר נוטים לאכיפה מקלה עם משתמשי הקנאביס הרפואי (זה לא אומר שעליכם להקל ראש לפני שאתם עולים לכביש!)

לפניכם עיקרי התנאים:

  • קיים רישיון בתוקף לשימוש בקנאביס רפואי.
  • ניתן לנהוג ברכב בחלוף 3 שעות מרגע צריכת הקנאביס באמצעות שאיפה. לחילופין, ניתן לנהוג בחלוף 6 שעות אם הצריכה נעשתה בבליעה.  

  • הנהיגה מותרת לבעלי רישיון לקנאביס עם רכב פרטי בלבד.

  • אסור לנהג לצרוך סמים מלבד הקנאביס אשר הותר ברישיון רפואי.

  • על הנהג להיצמד אל מינון הצריכה שנקבע לו ע"י רופא מוסמך, בהתאם לתנאי רישיון צריכת הקאנביס שלו ובאופן אשר לא יפגע ביכולתו לנהוג בצורה בטוחה.

נהיגה בהשפעת קנאביס - עבירה שנייה ומעלה

כזכור – העונש הצפוי על נהיגה בהשפעת קנאביס הוא פסילת רישיון לתקופה של שנתיים במינימום. מעבר לזה, עשויים להיכלל עונשים נוספים כמו קנסות כספיים גבוהים ואפילו מאסר על תנאי. במידה שמדובר בעבירה חוזרת בטווח של שנה מהעבירה הקודמת – הרישיון שלכם עלול להיפסל ל-4 שנים וצפונה. חמור מכך, אם בקרות העבירה נגרמו נזקי גוף הדבר עשוי להוביל אתכם לתקופת מאסר בפועל.

נתפסתם נוהגים בהשפעת קנאביס? פנו מייד לעורך דין תעבורה!

אם תפסו אתכם נוהגים תחת השפעת קנאביס, על אחת כמה וכמה אם מדובר בעבירה חוזרת – הרישיון שלכם נמצא בסכנה ואתם עלולים לאבד אותו לצמיתות. במקרים כאלו, מעבר לענישה הצפויה בבתי המשפט, אתם צפויים לקבל זימון של המכון הרפואי לבטיחות בדרכים במטרה לקבוע את מצבכם הרפואי והאם אתם כשירים לנהוג בכלל.

אין כאן התלבטות – אתם צריכים להתייעץ מייד עם עורך דין תעבורה מנוסה אשר ידאג לספק לכם מעטפת משפטית מלאה במטרה למנוע הטלת עונשים כבדים ולעזור לכם להציל את הרישיון.

למשרדנו ניסיון רב בטיפול בתיקי תעבורה – לרבות בייעוץ והכוונה משפטית במקרים חמורים של נהיגה בהשפעת קנאביס. אל תגידו "יהיה בסדר" – פנו אלינו עוד היום ונעזור לכם לשמור על הרישיון!

רוצים לשאול אותנו על המקרה שלכם?

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות - השאירו פרטים

מאמרים נוספים

שלחו לנו את הדו״ח לבדיקה

סרקו את ה-QR קוד עם הטלפון על מנת לשלוח הודעת וואטסאפ.

השאירו פרטים ותוך 24 שעות תוכלו לדעת אם ניתן לעזור לכם, בהתחייבות.

דילוג לתוכן