בדיקת ינשוף: מה מותר, מה אסור ומה עליכם לעשות במידה שנכשלתם בבדיקה?

היגה תחת השפעת אלכוהול היא אחת מעבירות התנועה החמורות ביותר הקיימות. אם גילו לכם בבדיקת ינשוף כמות אלכוהול חריגה, גם אם מדובר בעבירה הראשונה שלכם, אתם עלולים לעמוד בפני עונש משמעותי: קנס כבד ופסילת רישיון ל-24 חודשים במינימום. בפעם שנייה ואילך הענישה תהיה כבדה יותר ויכולה גם להגיע לתקופת מאסר בפועל. עברתם בדיקת ינשוף ונכשלתם בבדיקה? כאן תקבלו מידע חשוב על מה מותר ואסור לעשות ואיך אתם צריכים לפעול. בלי משחקים.

"רק שלוק קטן" אמרתם. "מה זה כוס בירה?" "זה עובר אחרי פחות משעה". אבל אז שתיתם עוד כוס ועוד אחת ועוד אחת…. ולמרות שהרגשתם וגם התנהגתם צלולים לחלוטין – דווקא אז עצר אתכם שוטר לבצע בדיקת ינשוף – ונכשלתם בה. אוף!

בין אם זה קרה לכם או לא (ונקווה בשבילכם שלא), אתם צריכים להבין שלשוטרים שעוצרים אתכם לבצע בדיקת אלכוהול – ישנה הסמכות המלאה לעשות את זה. גם אם אין להם חשד קונקרטי. עפ"י הגדרת בחוק – הכמות המקסימלית הנחשבת למותרת היא עד 290 מיקרוגרם לליטר אוויר נשוף. כמה אלכוהול זה בדיוק? קשה לומר בוודאות. זה תלוי במבנה הגוף, המשקל וקצב חילוף החומרים שלכם. "לא מרגיש שאני שיכור/ה" פחות תופס. זה הכל שאלה של האם יש לכם (או אין לכם) כמות אלכוהול החורגת מן המותר בדם.

נהגים חדשים, נהגים עד גיל 24 ונהגים הנחשבים לנהגים מקצועיים – מוגדרים בפני החוק כ-"אוכלוסיות מיוחדות" אשר הרף העליון של כמות האלכוהול המותרת להם היא 50 מיקרוגרם לליטר נשוף (אם אתם משתייכים לקבוצה הזו – כדאי שתהיו ערניים). 

מהלך הבדיקה עצמו מורכב מ-3 חלקים:

  • ביצוע בדיקה לגילוי אלכוהול באמצעות מכשיר נשיפון.
  • בדיקת מאפיינים הכוללת הליכה בקו ישר, הבאת האצבע למרכז האף.
  • ביצוע בדיקת ינשוף באמצעות מכשיר ייעודי שמודד את כמות האלכוהול.

האם מותר לסרב לבדיקת ינשוף?

החוק אומר את הדבר הבא:

64ד. (א) סירב נוהג ברכב, או ממונה על הרכב כאמור בפסקה (1) להגדרה "ממונה על הרכב" שבסעיף 64ב, לתת דגימה לפי דרישת שוטר כאמור באותו סעיף, יראו אותו כמי שעבר עבירה לפי סעיף 62(3).

בעברית פשוטה – אסור לסרב לבדיקה. זו עשויה להוות הודאה באשמה בגין נהיגה בשכרות. בנוסף, הסירוב יכול להתבטא גם באופן "התנהגותי", למשל, כאשר נהג שהתבקש לבצע את הבדיקה אינו נושף באופן מספק המאפשר קבלת תוצאות לגילוי אלכוהול בדם (אלא אם כן זה נובע ממצב רפואי אשר אינו מאפשר נשיפה חזקה מספיק).

שוטר ביקש מכם שתעשו בדיקת ינשוף? שימו לב! הוא חייב להסביר לכם את מטרת הבדיקה ומהי המשמעות המשפטית במידה שתסרבו לבצע אותה. 

אגב, בדיקת ינשוף אינה חובה כדי לקבוע עבירה של נהיגה תחת אלכוהול. למעשה, שוטר יכול להסתמך על אופן נהיגת הנהג בטרם עיכובו לבדיקה. כמו כן, הוא יכול להסתמך על התרשמות ממצבו ההכרתי, ריח אלכוהולי המורגש מפיו או אי יכולתו לשמור על שיווי משקל (קושי ללכת ישר או להביא את האצבע אל מרכז האף). 

ההבדל בין בדיקת ינשוף לבדיקת נשיפון

ינשוף ונשיפון הם כלי אכיפה אשר עוזרים לקבוע או לשלול לחלוטין האם נעשתה עבירה של נהיגה בהשפעת אלכוהול. יחד עם זאת, מדובר למעשה ב-2 מכשירים שונים. הנשיפון הוא מכשיר קטן המאפשר לקבל אינדיקציה ראשונית על מצב של נהיגה בשכרות. אם אכן קיימת כזו, השוטר יבקש לערוך בדיקות נוספות – לרבות בדיקת ינשוף. בניגוד לבדיקת ינשוף, אין חובה מוגדרת להיבדק באמצעות הנשיפון. התוצאות המתקבלות באמצעות המכשיר הזה אינן קבילות בבתי המשפט והוא למעשה משמש בעיקר ככלי עזר אשר מסייע לשוטר לקבל החלטה האם להמשיך ולעכב את הנהג או פשוט לשחרר אותו לדרכו.  

לעומת זאת, הינשוף הוא מכשור אלקטרוני המאפשר מדידה של ריכוז האלכוהול בדם וזאת באמצעותם של 2 חיישנים מיוחדים: חיישן אלקטרו-כימי וחיישן בטכנולוגיית אינפרא-רד. תוצאות מכשיר הינשוף מוכרות בבתי המשפט ומהוות ראייה לכל דבר ועניין המאפשרת לבסס הרשעה.

אנו חוזרים ומדגישים: גם אם זה נראה, שחור על גבי לבן, שאתם הייתם שיכורים בזמן שנהגתם, זה לא אומר שהשוטר שעצר אתכם פעל כנדרש כדי לשלול לכם את הרישיון לשנתיים (או יותר) ועומדת לכם הזכות המלאה לערער על תוצאות הבדיקה והשלכותיה. 

בדיקת ינשוף - כשלים ראייתיים

במידה שהתבקשתם לעבור בדיקת ינשוף חשוב שתוודאו שהיא מתבצעת עפ"י הנהלים:

  • זמן המתנה לביצוע הבדיקה: אם עצר אתכם שוטר לביצוע בדיקת ינשוף – היא אמורה להתבצע לאחר המתנה של 15 דקות מהרגע שהתבקשתם לעבור אותה. זה נועד למנוע מצב שלא תחשבו לשיכורים בעקבות שאריות של אלכוהול אלא רק במידה שכמות האלכוהול חורגת מהמותר בחוק. אם הבדיקה בוצעה באופן מיידי היא עשויה להיחשב ללא קבילה ולהוביל לזיכוי מלא. 

 

  • שיתוף פעולה עם השוטר: הימנעו מלהיכנס לעימות מול שוטר אשר הנחה אתכם לבצע את בדיקת הינשוף. כל פעולה שכזו עלולה לשמש כראייה נגדכם. אם לדעתכם קיים חשש שהשוטר פעל באופן שהוא לקוי, תוכלו לעלות את טענותיכם באופן מסודר בהמשך.

 

  • ביצוע הבדיקה כדין: לצורך הבטחת תקינותה של הבדיקה, השוטר צריך לכייל (לאפס) את מכשיר הינשוף ולדאוג להחליף את הפיה. אם זה לא נעשה, הדבר עלול לפגוע באמינות תוצאות הבדיקה ואפילו לשלול אותה על הסף.

בדיקת ינשוף - לא מודים באשמה לפני שמתייעצים עם עו"ד תעבורה

אם קיים ספק, ולו הקטן ביותר, שבדיקת הינשוף שעברתם לא נערכה כנדרש, אל תמהרו להודות באשמה. יתרה מזאת, עומדת לכם הזכות להתייעץ עם עו"ד עוד לפני שאתם מבצעים את הבדיקה. במידה שהזכות הזו נמנעת מכם, הבדיקה עשויה להיפסל. נכשלתם בבדיקת ינשוף? תעצרו הכל ופנו מיידית לעורך דין תעבורה מנוסה!

יש המון ניואנסים ודגשים "נסתרים" שרוב הישראלים פשוט אינם מודעים להם וזה יכול להיות ההבדל בין לשאת אשמה לשווא לבין להציל את רישיון הנהיגה שלכם.

למשרדנו ניסיון רב בטיפול תיקי תעבורה וכבר הספקנו לסייע לאלפי ישראלים להשיג זיכוי מלא – לרבות במקרים של נהיגה בהשפעת אלכוהול.

רוצים לשאול אותנו על המקרה שלכם?

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות - השאירו פרטים

מאמרים נוספים

שלחו לנו את הדו״ח לבדיקה

סרקו את ה-QR קוד עם הטלפון על מנת לשלוח הודעת וואטסאפ.

השאירו פרטים ותוך 24 שעות תוכלו לדעת אם ניתן לעזור לכם, בהתחייבות.

דילוג לתוכן